Bezstronność w działalności laboratoryjnej
fot. iStock
W niniejszym artykule zostaną przedstawione rozwiązania mające na celu zapewnienie, że działalność laboratoryjna jest prowadzona w sposób bezstronny i jest zorganizowana oraz zarządzana w taki sposób, aby ochraniać bezstronność.
Bezstronność to jeden z obszarów, który, obok kompetencji i spójnego działania, stanowi podstawowy filar charakterystyczny dla laboratorium deklarującego skuteczne wdrożenie i utrzymanie systemu zarządzania. Kluczem do utrzymania skutecznego zarządzania bezstronnością jest świadomość kierownictwa i ukierunkowanie na utrzymanie polityk i planowanie właściwych działań zmierzające do osiągnięcia zamierzonego celu.
Norma ISO/IEC 17025 w pkt. 4.1 wskazuje wymagania, które muszą zostać spełnione, przyjrzyjmy się im więc krok po kroku.
W definicji umieszczonej w Słowniku języka polskiego bezstronny to ten, który kieruje się obiektywizmem. Inne definicje wskazują bezstronność jako dyrektywę sprawiedliwości, w myśl której decyzja powinna być podejmowana na podstawie obiektywnych kryteriów, a nie osobistych przekonań, uprzedzeń, preferencji lub w wyniku wpływu innych osób. Jest to b...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników
Dzięki rejestracji zyskasz dostęp do:
- wybranych artykułów merytorycznych związanych z praktycznymi aspektami funkcjonowania laboratoriów
- bieżących informacji na temat nowości w branży laboratoryjnej
- wydań 'Laboratorium - Przeglądu Ogólnopolskiego' w wersji online
- wywiadów z przedstawicielami świata nauki i biznesu
- informacji o tym, jak funkcjonują referencyjne placówki badawczo-rozwojowe
- kalendarium najważniejszych wydarzeń w branży