Nadzór nad wyposażeniem w laboratorium akredytowanym – wybrane zagadnienia
Fot. iStock
Dokumentacja związana z wyposażeniem
Zestawienie wyposażenia, które jest wykorzystywane w laboratorium, może przyjmować różne formy – począwszy od prostych arkuszy czy tabel, poprzez bardziej skomplikowane, aż po wykorzystywanie odpowiedniego oprogramowania zewnętrznego, które pomaga w nadzorowaniu wyposażenia. Każde rozwiązanie niesie ze sobą korzyści i zagrożenia (rozpatrywane w aspekcie zarządzania ryzykiem), a ważne jest również, aby pamiętać, że w przypadku korzystania z odpowiedniego oprogramowania ono również powinno podlegać odpowiedniemu nadzorowi. Rejestr wyposażenia powinien – zgodnie z wymaganiami normy [1] – zawierać identyfikację wyposażenia wraz z wersją stosowanego oprogramowania i oprogramowania systemowego, umożliwiającego wykorzystanie i pracę, informacje identyfikujące urządzenie, łącznie z: nazwą producenta, oznaczeniem typu, numerem seryjnym, aktualną lokalizacją czy też dowodami weryfikacji, że stosowane wyposażenie jest zgodne z wyspecyfikowanymi kryteriami i wymaganiami. Wykaz wyposażenia powinien również identyfikować daty wzorcowań wraz z ich wynikami, kryteria uznawania poprawności wyników wzorcowań oraz daty kolejnych czynności kontrolnych czy też okresy definiujące odstępy pomiędzy tymi czynnościami, jak również plany konserwacji czy wykonane czynności konserwujące, jeśli takie są prze...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją
Subskrypcja laboratorium360 to gwarancja wielu korzyści:
- merytoryczne publikacje z zakresu organizacji i funkcjonowania laboratoriów, posegregowane w 10 przejrzystych kategorii tematycznych
- strefa wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży
- wydania 'Laboratorium - Przeglądu Ogólnopolskiego' w wersji online
- porównywarka produktów, dzięki której dobierzesz najlepsze wyposażenie dla Twojej placówki
- wywiady z uznanymi praktykami i ekspertami
- kalendarium najważniejszych wydarzeń w branży