Laboratorium na zakupach
fot. iStock
Niniejszy artykuł odpowiada na pytanie, w jaki sposób sprawić, aby zakupy realizowane były nie tylko zgodnie z wymogami ISO 17025, ale również nie stały się źródłem przyszłych problemów.
Zakupy to codzienność w laboratoryjnym życiu. Najczęściej są tak powszechne i tak oczywiste, że stanowiąc gros kosztów funkcjonowania laboratorium, trafiają do czynności zaliczanych do kategorii „nieświadomych kompetencji”. Oznacza to, że często ich realizacja odbywa się automatycznie, poprzez powielanie niegdyś ustanowionych schematów. Warto przyjrzeć się laboratoryjnej procedurze dotyczącej zakupów i przeczytać ją ze zrozumieniem. Nawet jeżeli jest logiczna i łatwa w realizacji, to warto poświęcić chwilę na lekturę poniższego tekstu. Znajdują się w nim podpowiedzi, w jaki sposób sprawić, aby zakupy realizowane były nie tylko zgodnie z wymogami ISO 17025, ale również nie stały się źródłem przyszłych problemów.
Rodzaje zakupów
W aktualnym wydaniu normy ISO 17025 znajduje się punkt 6.6. Wyroby i usługi dostarczane z zewnątrz, a w nim przedstawiono przykłady tego, co laboratorium może kupować na potrzeby swojej działalności, np.: wzorce pomiarowe i wyposażenie, wyposażenie pomocnicze, materiały eksploatacyjne i materiały odniesienia (wyroby) albo usługi wzorcowania, pobierania próbek, badań, utrzymania pomieszczeń i wyposażenia, usługi badań biegłości, oceny i audytowania (usługi). Znajdziemy również ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją
Subskrypcja laboratorium360 to gwarancja wielu korzyści:
- merytoryczne publikacje z zakresu organizacji i funkcjonowania laboratoriów, posegregowane w 10 przejrzystych kategorii tematycznych
- strefa wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży
- wydania 'Laboratorium - Przeglądu Ogólnopolskiego' w wersji online
- porównywarka produktów, dzięki której dobierzesz najlepsze wyposażenie dla Twojej placówki
- wywiady z uznanymi praktykami i ekspertami
- kalendarium najważniejszych wydarzeń w branży