Wyszukaj w serwisie

Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję

lab-giganci-farmaceutyczni
fot. iStock

Jak przewidują analitycy MarketsandMarkets, rynek wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie projektowania nowych leków wzrośnie w ciągu pięciu lat ponad pięciokrotnie. Symptomy dynamicznych wzrostów widać już teraz.

Ostatnio giganci farmaceutyczni podpisali kilka dużych umów na wykorzystanie rozwiązań SI w typowaniu i wstępnej ocenie kandydatów na nowe leki. Modele układu odpornościowego i algorytmy analizujące skuteczność oraz bezpieczeństwo terapii celowanych pozwalają przyspieszyć tempo wdrażania innowacji lekowych i zwiększać skuteczność procesu opracowywania nowych leków. Obecnie jest ona bardzo niska – wynosi zaledwie 10%.

Jest potrzeba, aby wprowadzać SI do procesu rozwoju leków

Na początku był bardzo duży sceptycyzm w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji w rozwoju leków. Od dwóch, trzech lat zauważamy, że firmy biotechnologiczne i farmaceutyczne widzą potrzebę, żeby wprowadzać te technologie do swoich procesów rozwoju leków, co nas bardzo cieszy. Jestem pewny, że właśnie ten trend się utrzyma. Wiele osób już widzi, jak duża jest siła tych technologii. Firmy biotechnologiczne też widzą, że powinny ich używaćzaznacza w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Janusz Homa, prezes zarządu Ardigen.

Opracowana przez krakowską firmę platforma PhenAID usprawnia identyfikację i profilowanie kandydatów na leki małocząsteczkowe, wykorzystując do tego moc danych multimodalnych. Podstawą pracy rozwiązania jest analiza struktur molekularnych, obrazy High Content Screening i dane multiomiczne. Platforma umożliwia wykonywanie różnych zadań predykcyjnych i generatywnych za pośrednictwem łatwych do skonfigurowania potoków opartych na sztucznej inteligencji.

Budujemy platformy oparte na sztucznej inteligencji, które są wykorzystywane przez firmy farmaceutyczne i biotechnologiczne do odkrywania leków. Zarówno małocząsteczkowych, jak i biologicznych. Wciąż udoskonalamy tę technologiętłumaczy Janusz Homa.

Tymczasem zainteresowanie firm farmaceutycznych wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie projektowania leków jest coraz większe. Mogą o tym świadczyć najświeższe informacje o nawiązaniu współpracy z dostawcami rozwiązań AI przez duże koncerny farmaceutyczne.

Czy uda się pokryć cały proces drug discovery?

Pod koniec września AstraZeneca podpisała porozumienie z izraelskim start-upem Immunai zajmującym się sztuczną inteligencją. W ramach umowy o wartości 18 mln dol. brytyjski producent będzie korzystał z modelu układu odpornościowego oraz uczenia maszynowego do podejmowania decyzji o doborze dawki, sprawdzania mechanizmów działania i analizy reakcji pacjentów na leczenie, a także do identyfikacji biomarkerów. Podobną współpracę w podobnym czasie zawiązała fińska Orion Pharma z firmą technologiczną Aita. Z kolei Novartis zawarła jeszcze większą umowę z Generate Biomedicines, dotyczącą współpracy w pracach nad terapiami białkowymi w wielu obszarach chorobowych z wykorzystaniem platformy genAI.

Liczymy na to, że z czasem pokrycie tych miejsc, gdzie sztuczna inteligencja będzie wykorzystana, będzie coraz większe. W związku z tym docelowo zostanie pokryty cały proces drug discovery. Przyszłość ewidentnie jest w automatyzacji. Będą to laboratoria, które obsługują roboty i które generują bardzo dużą ilość danych. Te z kolei będą wykorzystywane do procesu uczenia maszynowego, więc algorytmy będą się uczyć. Liczę na to, że to prawdopodobieństwo sukcesu, które w tym momencie jest na poziomie zaledwie 10%, będzie znacząco większe. Także na to, że czas, kiedy lek ujrzy światło dzienne i pacjenci będą mogli z tego leku skorzystać, będzie znacząco krótszy, a koszt znacząco niższywylicza prezes Ardigen.

Według MarketsandMarkets rynek sztucznej inteligencji w procesie drug discovery osiągnie w najbliższych latach bardzo dynamiczny wzrost. W 2023 r. wyceniano go na 900 mln dol. Do 2028 r. ma wzrosnąć do 4,9 mld dol.

Źródło: newseria.pl

Czytaj także: Biotechnologia farmaceutyczna: studia podyplomowe SGGW i Polpharma Biologics

Reklama
Poznaj nasze serwisy